fredag 19 mars 2010

Man lär av sina misstag.

Jasså, gör man? Vilka då? Alltså när och hur gör man annorlunda? Vad ska det till för att man ska ändra sig? För några år sen kom det en film som hette som några ökenhunder eller vargar eller vad det nu var...Där sjunger dom: shame on you if you fool me once, shame om me if you fool me twice. Jag funderade härom dan vad jag har gjort annorlunda när jag har begått ett misstag och om jag då nästa gång gjort annorlunda för att undvika att kalla det "begått ett misstag". Och hur definierar vi misstag? Är det när man inte visste hur en situation skulle bli i slutändan? Är det när vi ändå vet men struntar i det? Kallas det misstag om det bara rör mig, om ingen annan drabbas alltså? Är det ett misstag om man bränt maten? Är det ett misstag om man varit otrogen? Är det ett misstag om man missat bussen? Är det misstag om man målat ett rum i fel färg? Om man säger ngt som sårar? Om man gjort ett fel på jobbet? Vart går gränsen? Stora, små, viktiga, oförlåtliga, betydelsefulla, dumma...?

1 kommentar:

Anna Otterbo sa...

Men äntligen!
Nu får du faaan hålla i det här!

Ett misstag är nog när man gjorde något, oavsett om det var medvetet eller omedvetet, men trodde utgången skulle bli annorlunda. Tror jag.

Hälsar Anna OTTERBO..!